CRM + Serviceoptimering

Bemötia CRM serviceoptimering kundnöjdhet

För många stora och medelstora företag är Costumer Relationship Management, CRM, ett statiskt system där praktisk fakta om kunden och kundprocessen bokförs. För många små företag är det till och med ett helt okänt kapitel. CRM är ett viktigt verktyg men den behöver kompletteras med serviceoptimering för att verkligen bli ett riktigt vasst.

CRM system är ett effektivt verktyg för att förenkla försäljningsprocessen och strukturera den på ett standardiserat sätt. CRM hjälper oss dels med att följa sälj- och kundprocessen, dels verktyg för att smartare hantera kontakten med våra kunder. CRM är ett mycket användbart koncept som förfinar hanteringen av kunder. Men att stirra sig blint på systemet och förvänta sig att den optimerar servicen fullständigt så att kunderna blir fler och återkommande är ett felaktigt antagande. Visst, den kan i den månen det är möjligt hjälpa dig som företagare att ha bättre överblick på dina kunder och fatta rationella beslut på exempelvis när du skall ringa en kund och dylikt. CRM går dock aldrig på djupet. Den varken förfinar eller kalibrerar servicen på ett djupare plan. Det behöver man om man skall bryta nya marknader.

CRM har begränsningar

Många företagare tror felaktigt att ett väl fungerat CRM-system tar hand om alla de svårigheter som kundvård berör. Hur vet vi var vår servicenivå ligger idag? Vad önskar kunder? Hur väl integrerad är företagets struktur för att kunna möte de problem som kunder möter i den dagliga kontakten med företaget?

Idag finns tyvärr inget system ute på marknaden som är så sofistikerat att de även mäter och optimerar servicenivån.

Med ett väl fungerande CRM-system kombinerat med Bemötias skräddarsydda tjänst inom serviceoptimering har företagare unika verktyg för att konkurrera med service, inte pris. Glöm inte att vi erbjuder 20 minuters gratis konsultation till dig som är ny kund. Så tveka inte, kontakta oss idag så berättar vi mer.