Duktig säljare vs en dålig

Bilförsäljning handlar om att ge unik och uthållig service

Köpet fortsätter efter köpet.

Följ upp dina kunder Så du har precis sålt en ny bil, provisionen är min affären är avslutad – ett bra avslut på en arbetsdag. Imorgon dags för ett förhoppningsvis lyckat avslut med den andra kunden… Så går ofta tankarna hos en bilförsäljare, ”ett avslut”. Det finns inga avslut, det vet duktiga säljare och de fortsätter alltid affären med kunden även efter pengarna är på företagets kontot. Och det är här det oftast går fel för amatören. Ett kontrakt är en inledning på ett förhållande mellan säljare och kund, det är inte ett avslut.

Har du som kund någon gång köpt något av större kostnad och sedan känt dig övergiven av säljaren? Sannolikheten är stor, för detta är en av de vanligaste synpunkterna missnöjda kunder har.

Vi har många gånger tidigare talat om vikten av att följa upp och stötta kunden efter ett köp, tänka långsiktigt. Kunderna är dina bästa vänner och marknadsförare. Dina kunder lockar till sig nya kunder åt dig samtidigt som de kommer fortsätta att vara din kund. Att inte ta tillvara och vårda kunder är därmed inte att vinstmaximera.

Idag genomför majoriteten av bilspekulanterna sina beslut av köp innan de kommer till bilhallen genom internet. Dåliga omdömen på Google och Eniro skrämmer potentiellas köpare och dåligt rykte är dessutom svårt att tvätta bort.

När sedan en affär är genomförd har du som säljare möjligheten att serva och visa intresse för kunden, du överger hen inte. Gör du det kommer inte kunden överge dig.

Vad skiljer en duktig säljare ifrån en dålig?

En duktig säljare:

Kränger inte varor, hen erbjuder en förhöjd nytta

Social, har lätt för att skapa kontakt

Lyssnar på kunden och hens behov

Medger eventuella brister eller nackdelar med en produkt/tjänst om kunden frågar

Är med kunden före och efter ett köp, gör uppföljningar

Inget är för svårt, allt går att lösa.

Säljare håller sitt ord, försöker inte komma undan ansvar

Lätt att ha göra med, ringer när hen lovat att ringa kunden

Går den extra milen, allt för att göra kunden nöjd

En dålig säljare; gör tvärtom.