Fine dining ; överge aldrig en hög servicenivå

Fine dining service kundbemötande, servisen

Fine dining |Fine dining, FD, har de senaste fem sex åren tappat i popularitet i Sverige. De vita dukarna är färre och istället har den mer avskalade och enkla inredningen fått en allt ökad popularitet. I samband med detta har man dragit ner på servicenivån för att harmonisera konceptet. Låt oss i dagens inlägg titta varför man inte bör släppa den höga nivån på servicen och vad man bör tänka på.

Restaurangscenen har utvecklats ordentligt sedan Tore Wretman var aktuell matkreatör i Sverige. Även om Fine dining som vi känner den har hamnat i reträtt de senaste åren har den mer avskalade nivån fortfarande inneburit relativt hög nivån på den gastronomiska skalan. I många fall har det varit en mer kosmetisk förändring på utsidan än kvaliteten på maten som sådan. Mitt emellan har servicenivån hamnat. Service kan helt förstöra upplevelsen samtidigt som den kan lyfta maten. Att slänga de vita dukarna som många restauranger valt och samtidigt skrota ambitionen i servicen är ett fatalt misstag. Stamgäster kommer att komma ihåg och jämföra bemötandet och kunnandet hos servisen från tidigare. Maten kan man dock ha mer överseende med.

Servicen kan rädda tallriken

Alla restauranger, oberoende av ambitionsnivå på maten, måste ha en vänlig, kunnig och uppmärksammad personal. Detta är ett måste. Det är här problem uppstår. När man ”downgradar” drar man medvetet ner nivån för att den skall ligga mer i nivå med maten. Ingen mat, förutom på mycket lättare kvarterskrogar, förtjänar en undermålig service. Faktum är att en sämre tallrik kan lyftas av professionell service.

Restauranger har allt att vinna på, till en i sammanhanget relativt liten kostnad, bibehålla en hög servicenivå även om man övergett fine dining.

Några områden

Utsidan av restaurangen skall var ren och gästvänlig. Smutsiga fönster är inte att tänka på. Välkomnandet skall vara ödmjuk, direkt och lyhört. Miljön runt bordet skall var rent och snyggt. Gäster vill inte sitta under kalla ventilationstrummor. Glas, tallrikar, bestick och dukar/servetter skall (naturligtvis) var helt rena. Här accepteras inte vattenfläckar på bestick, glas eller tallrikar. Servisen bör fråga efter eventuella allergier. Servisen skall kunna besvara alla frågor om rätterna i meny utan att behöva läsa innantill eller höra med övrig personal. Personalen skall också tala tydligt, föra ögonkontakt och le mot gästerna. Rätterna måste komma in synkroniserat, ingen skall behöva sitta och vänta på en rätt när andra ur sällskapet har fått sina. Är glas tomma skall servisen omgående erbjuda att fylla på, det är inte gästen ansvar att pocka på uppmärksamheten gällandes detta.

Betydligt fler områden finns. Intresserad av låta oss genomföra en serviceoptimering av din restaurang? Kontakta oss idag, kontaktuppgifter finns under fliken ”Kontakt”.