Fler kvinnor till butiken

parfym i butiker, dofter butik, intryck butik, kvinnor dofter, klädaffär doft

Män och kvinnor attraheras generellt av olika saker. Mannen går uteslutande på utsidan och har stort överseende med hur hon är i övrigt. Kvinnan är långt mer mångfasetterad när det kommer till att fatta intresse för en man. En karl som inte är stabil, har mål och kan ge henne hans fullaste närvaro blir bortsållad, direkt. Mycket så är det också inom vårt område service och kundnöjdhet när det kommer till könen. En butik bör fokusera på olika saker beroende på vilket kön som är ens kundgrupp.  Idag tittar vi närmre på butiker som riktar sig mot kvinnor och vad de bör fokusera på när det kommer till sinnen.

Ljus, musik och doft är fyra punkter som vi skall fokusera på idag.

Dofter är viktigt inte minst för att skapa en inre harmoni och skapa lust. Skoföretaget Nike gjorde en egen undersökning för några år sedan som visade att man kunde öka köpviljan hos konsumenter med 80%(!) om man använde sig av rätt parfym i butiken (länk). Så vilken typ av doft skall man ha för att locka kvinnor till att handla mer?

Las Vegas

I Las Vegas har de flesta kasinon doftsystem runt om kasinot för att dölja illaluktande dofter. Många av dessa kasinona, främst de lite mer slitna, arbetar med samma typ av tunga dofter (kokos och vanilj). Intensiteten av parfymerna är kraftfulla, nästan på gränsen vad som bör vara tillåtet. På de nyare och fräschare kasinona har man inte samma behov av att dölja dofter. De satsar därmed på mindre och lite mer exklusivare dofter som man lätt känner av, utan att vara påträngande. Detta skapar mer harmoni och välbehag. Man vill helt enkelt stanna kvar, sinnet är lugnt.

Välj rätt doft

Med rätt doft formar man helt enkelt butiks- och hotellscener på ett effektivt sätt. Vi rekommenderar att butiker har dofter som ger sinnesro, inte påträngande, mer exklusiv och komplex i sin natur. En doft som tilltalar en person kanske inte tilltalas av en annan. Men så länge man har en komplex doft som inte är väldigt kraftfull tenderar man till ta maximera köplusten. (Män däremot gillar mer kraftfulla dofter som är mindre komplexa. Detta kommer sig av att män vill i stora drag koka ner allt till en sammanfattning. Ett svenskt företag som har inriktat sig på bl.a. dofter i olika miljöer är Lexter.

Vilken typ av ljus man har i en butiksytan har även det stor effekt på köplusten. 80% av intrycken som skickas till vår hjärna kommer från våra ögon. Ljuset skall skapa bästa möjliga förutsättning för framhäva plaggen så  blir så snygga som möjligt och att kundens utseende blir bästa möjliga.

Undvikt kallt ledljus

Ljussättning som definitivt förstör köplusten är kallt ledljus. Sådant ljus är vanligt förekommande  på tobaks- och jourbutiker i Medelhavs- och Arabländerna. Istället är bör varmt ljus dominera där kunderna rör sig. Produkterna bör dock ha en mer centrerat och ljusare ljus för att bli ”highlightade”. Tänk dig en butiksyta där hyllor och fack längs väggarna utgör ytan för exponeringen av exempelvis väskor.

Härma de bästa

Premiummärkena  Louis Vuitton och Hermès är några som bokstavligt tagit fasta på detta med rätt ljussättning. Kontakta oss om du är nyfiken så hjälper vi er skapa rätt ljus till din butiks- eller hotellmiljö.

Visst kan musik göra oss nostalgiska, få oss att bli gladare, få oss till tårar eller drömma oss till andra platser. Visst kan vi vara griniga och plötsligt när vi hör en låt på klubben eller i butiken göra oss till de gladaste och köpvlligaste kunderna. Musik har en oerhörd kraft. Många butiker väljer musik som passar in i deras kundgrupp. Trendiga kläder för exempelvis kvinnor mellan 15 -45 fylls ofta med kommersiell radiomusik för att passa den stora massan. Men detta är ett felaktigt antagande som butiker gör.

Musik som utmärker

Alla märken och butiker måste ha något som utmärker just dem. Det gör inte kommersiell musik. De exklusivaste affärerna är dem som tar täten när det kommer till att välja musik eller att inte ha någon. Musiken måste vara originell, volymen får inte vara för hög och störande ljud i form av transformatorer och ventilationstrummor skall åtgärdas. Vi brukar rekommendera våra kunder att välja en mix mellan lounge, house och soul när det kommer till affärer som riktar sig till kvinnor. Hur skulle en sådan musik kunna låta? Ett exempel på detta skulle kunna låta så här.

Bemötia gör allt åt dig

Det är mycket att tänka på. Är ditt företag osäker eller vill överlåta detta åt någon som kan detta? Kontakta Bemötia idag!