Service – en allt viktigare komponent

Kundvård, bemötande, personlig service, servicen en allt viktigare komponent

I takt med priskonkurrensen ifrån internethandel har bemötandet av kunderna/gästerna blivit en allt mer viktig faktor. Du kan sälja produkter/tjänster till låga priser med undermålig servicenivå och öka lönsamheten kortsiktigt. Men lönsamma företag tänker långsiktigt och är väl förberedda för framtidens problem och ”utmaningar”.  Vinnarna ger mervärde till kunden utan att det kostar något extra. 

En förutsättning för att lyckas med företagande är att veta vilken marknad man befinner sig i  och kunna anpassa sig efter alla de förändringar som sker. Faktum är att företaget med mycket stor sannolikhet dör om du vet vad som väntar den bransch du är inne i. Att hela tiden stå väl rustad och analysera utvecklingar inom branschen och för den delen konjunkturen som helhet är ett måste för att ett företag skall bli en framgångssaga. Med detta måste du ständigt utveckla och förbättra dina produkter eller tjänster så att de alltid ligger i framkant. Lyckliga kunder blir lyckliga när du ger mer än vad de förväntat sig. Då och endast då blir de dina bästa marknadsförare. Då kommer de att berätta för sina vänner och omgivning om de produkter du har att erbjuda. Sådan reklam är mycket effektiv och säljer som smör. Vanlig marknadsföring är idag en mycket kostnadskrävande och oeffektivt sätt att nå fram.

Svårt att nå fram med traditionell marknadsföring

En undersökning för något år sedan visade att en konsument behövde bli exponerad för ett företags reklam 16 gånger (!!!) innan hen söker sig till adressaten. Faktum är att påträngande reklam, som vi exponeras för ofta riskerar att tvärtom att skapa en irritation bland konsumenter, en dålig association. Skall företaget nå toppen krävs istället en kostnadseffektiv free marketing och den kommer från dina kunder. Den kan du inte köpa eller fejka utan den kommer ifrån ett uppriktigt intresse för att ge dina kunder den absolut bästa upplevelsen, det gör du genom service.

Överraska kunden

Den bästa marknadsinvesteringen du kan göra är att överraska kunden. Bjud hen på uppgraderingar, leenden, telefonsamtal, bokningar, tid; ja allt som dina konkurrenter tar betalt för. Oftast räcker det med småsaker för att kunden skall uppleva sig väl omhändertagen och positivt överraskad. Allt du ger kunden skall ske okomplicerat och med entusiasm. Ingen kundönskan är för svår att uppfylla.

Att ge service som skapar mervärde och gratisreklam för företag är en konst som de flesta behöver hjälp med utifrån, men tack vare internet finns en hel del tips där ute som kan hjälpa en bit på vägen.