När budfiromor som Postnord och Fedex levererar usel service.

FedEx – när servicen är obefintlig

Det är ingen slump att vissa budföretag får svidande kritik av sina kunder. Till skillnad ifrån många andra affärsområden finns det inom logistiska – en direkt kund (den som beställer och betalar tjänsten) och  en indirekt (den som emottar försändelsen). Den största orsaken till varför det så ofta brister ligger i den affärsanalysen som logistikföretagen[…]

vårda dina kunder långsiktigt

Det är servicen – inte produkten eller tjänsten som skaver

Visste du att 68% av kunderna som slutar handla hos ett företag gör det p.g.a. nonchalant beteende? (How to win customers and keep them for life (2000) – Michael Leboeuf Din produkt eller tjänst är viktig, den är ditt skötebarn – din drivkraft. Utan en produkt som ger kunden ett mervärde har du ingen marknad.[…]

Bilförsäljning handlar om att ge unik och uthållig service

Duktig säljare vs en dålig

Köpet fortsätter efter köpet. Följ upp dina kunder Så du har precis sålt en ny bil, provisionen är min affären är avslutad – ett bra avslut på en arbetsdag. Imorgon dags för ett förhoppningsvis lyckat avslut med den andra kunden… Så går ofta tankarna hos en bilförsäljare, ”ett avslut”. Det finns inga avslut, det vet duktiga[…]

Uppmuntra din personal genom att berömma dem.

Inspirera personalen

Inspirera personalen| Hur inspirerar man personalen till mer driv? Den frågan ställer sig många arbetsgivare och nu reder vi ut detta.  After Work, konferenser, pingisbord, tävlingar, företagsfester osv. handlar som vi vet om att stärka ”teamet”, skapa ett ”VI” och en så viktig laganda. Tanken är god men dålig stämning, missnöje med chefer, lön, karriärsmöjligheter osv[…]

Hantera jobbiga kunder

Hantera jobbiga kunder

Oberoende av ett företags service, finns det alltid kunder som är extra svåra att hantera. Hur bemöter man sådana konsumenter och hur gör man dem nöjda? Hantera kunder med silkesvantar En optimal servicestrategi och implementering garderar inte helt mot jobbiga kunder. Ja vissa är jobbiga, det skall gudarna veta och det får du tycka och[…]

Servicestrategen

Servicestrategen – Nytt år och nya möjligheter. Under 2018 kommer vi att omarbeta Servicebloggen. Men misströsta inte, förändringarna blir små på insidan, du kommer att känna igen dig. Desto större förändringar på utsidan. När det kommer till arbeta med service, kundvårdsrelaterade frågor, gäller det att ha en strategi, vi kallar det servicestrategi. Under 2018 kommer[…]

God Jul & Gott Nytt År önskar vi på Bemötia!

God Jul & Gott Nytt År

Vi önskar alla våra kunder och intressenter en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År! 2017 har varit ett spännande och givande år, dock inte utan utmaningar. Tillsammans med våra kunder höjer vi ribban ytterligare nästa år och ser fram emot presentera nya unika smarta tjänster, för att höja servicenivån. Åter igen en riktigt[…]

Så dricksar du i USA

Dricks i USA – service ur ett annat perspektiv

Dricks| Som två olika världar. Så skulle vi kunna beskriva skillnaderna mellan svensk och amerikansk service. Har man aldrig varit i USA tidigare kommer ett definitivt ett par konstiga företeelser att infinna sig när vi talar service. Som företagare i Sverige (lär dig mer om vad du behöver tänka på i Sverige här) finns det[…]