Det är servicen – inte produkten eller tjänsten som skaver

vårda dina kunder långsiktigt

Visste du att 68% av kunderna som slutar handla hos ett företag gör det p.g.a. nonchalant beteende? (How to win customers and keep them for life (2000) – Michael Leboeuf

Din produkt eller tjänst är viktig, den är ditt skötebarn – din drivkraft. Utan en produkt som ger kunden ett mervärde har du ingen marknad. Självklart köper kunder ditt utbud när de ser en vinning av tjänsten eller produkten, de fortsätter handla när du som företagare fortsätter att ge det stöd konsumenten önskar. Genom ett aktivt arbete för att behålla kunden kan en företagare öka intäkterna med mellan 25 och 85%, detta menar NOP. Ett aktivt arbete är mer än tomma ord, en enkätundersökning eller tackmejl. Det är snarare ett genuint intresse för kunde inna, under och inte minst efter köpet.

Why bother when the deal is done?

Det största misstaget företagare gör är att ignorera och lämna kunden åt sitt öde efter att kontraktet är påskrivet. Förr, innan internet var stort, kunde det vara ett mer ”kostnadseffektivt” sätt att försöka komma undan kostnader kopplat till klagomål och reklamationer. Idag är en sådan handling ett säkert kort för att sänka sitt varumärke i träsket.

När en kund idag kommer in i en bilhall vet hen redan så mkt om bilen och om säljaren att ett köp kan gå på några minuter, utan ens en provkörning. På nätet kan köparen hitta all tänkbar information om den specifika bilen och inte minst om säljaren att hen kan känna sig trygg. Som bilförsäljare vill man helst av allt inte att ryktet skall gå om att ens verksamhet är oseriös. Ett sådant rykte på nätet är nämligen nästintill omöjligt att tvätta bort. Faktum är att det ofta, långsiktigt, är en vinststrategi för bilförsäljare att ta på sig reparationer, då resulterar i ett gott ryktet. Detta är i själva verket en av de bästa marknadsföringsstrategierna för att nå nya kunder och behålla befintliga.

Se dina kunder som vänner

Du vårdar din vänskap genom att hålla kontakt och du finnas där när det krisar. Ett företag som behandlar sina kunder på samma sätt har förstått vad service verkligen är och hur man vinstmaximerar en verksamhet långsiktigt.